AdTech reggeli: az adatvilág kihívásai média és jogi szempontból

Üzleti AdTech reggelit tartott február 25-én a Bird & Bird, az Omnicom Media Group és az IAB Hungary, melynek témája ezúttal az adatvédelmi jog és az új adatvédelmi technológiák hatása volt a hirdetési piacra, különös tekintettel a programmatic iparágra. A közel háromórás rendezvényen több előadásra és egy kerekasztal beszélgetésre került sor, végül az eseményt networking lehetőség zárta.

Pergel Tamás (Omnicom Media Group – CFO) nyitóbeszéde után dr. Simon Ádám ügyvéd a Bird & Bird ügyvédi iroda részéről az adtech iparág legújabb adatvédelmi jogi fejleményeit ismertette, kiemelve az EU tagállamokban a közelmúltban zajlott vizsgálati ügyeket. Elmondta: kevés területen jelent akkora problémát a jogszabályok értelmezése üzletileg kritikus kérdések tekintetében, mint az adtech és programmatic iparágakban. Az elmúlt évben azonban az adatvédelmi hatóságok és a bíróságok egyre több olyan döntést és iránymutatást tettek közzé, amelyek segítik a piaci szereplőknek a jogszabályok értelmezését. Miközben még hosszú az út a teljesen átlátható és alkalmazható szabályozói környezetig, egyre jobban kirajzolódnak a jogi megfelelés legfontosabb sarokpontjai.

Simon Ádám
Simon Ádám

Yasar Umut, az Omnicom Media Group digitális igazgatója, az IAB Hungary elnökségi tagja az adatvezérelt marketing legújabb kihívásairól, a kampány optimalizálási és követési korlátokról beszélt. Kiemelte: egyfajta technológiai átalakulást kell átvészelni, amíg a süti alapú adatgyűjtést kiváltják más megoldások. Minden változás fájdalommal jár, de a törekvések egyértelműen minőségibb média környezetet és fogyasztóbarát célzási lehetőségeket fognak biztosítani. Addig is bőven van lehetőség a hazai piacon 62%-os piaci részesedéssel rendelkező Google Chrome-on 3rd party célzásokat használni, vagy pedig ügyfelek és saleshouse partnerek 1st party adataival célozni a fogyasztókat.

Yasar Umut
Yasar Umut

Beluscsák Márk (Omnicom Media Group valamint az IAB Programmatic Munkacsoportjának vezetője) az IAB Transparency and Consent Framework (TCF) jelenlegi helyzetét vázolta fel. A TCF a GDPR gyakorlati alkalmazását támogató keretrendszer a digitális hirdetési piacon. Az IAB által kidolgozott megoldással a weboldalak automatizáltan menedzselhetik felhasználóik adatkezelési preferenciáit, miközben a General Data Protection Regulation (GDPR) és az ePrivacy Directive (ePD) előírásainak is megfelelnek.

Szutor Ferenc, az IAB Hungary elnökségi tagja pedig bemutatta az IAB Adat Munkacsoportja által készített, a magyar adatpiaci jó gyakorlatokat összegző Adat Position Papert.

Az előadások után több ismert szakember kerekasztal beszélgetés keretében elemezte az adtech jelenlegi helyzetét. Résztvevők voltak: dr. Bényi Orsolya (Telenor Mo. Zrt. – jogi osz-tályvezető, DPO), Nagy Barnabás (Barion Payment Zrt. – Chief Data Monetization Officer), Sólyom Balázs (Vodafone Mo. Zrt. – Digital Chapter Lead), Szutor Ferenc (Adverticum Zrt. – Deputy CEO) és Sopov István, az IAB Hungary elnöke, az Adaptive Media Sales House vezetője. A moderátori feladatokat dr. Halász Bálint (Siegler Bird & Bird Ügyvédi Iroda – partner, IP/IT és adatvédelem csoport vezetője) látta el.

A beszélgetés során szó volt többek között arról, hogy milyen belülről és kívülről jövő adathasznosítási igényekkel találkoznak a jelentős ügyfél-adatbázisokkal rendelkező szolgáltatók, a hirdetői oldalon melyek azok a szempontok, amelyek alapján adatvezérelt megoldások mellett döntenek a cégek, milyen egyedi vonásokkal rendelkezik a közép-kelet európai programmatic iparág, valamint, hogy melyek azok a trendek, amelyek már körvonalazódnak a legfejlettebb piacokon és amelyek az elkövetkező egy-két évben a régiós piacon is meg fognak jelenni. A résztvevők továbbá elmondták véleményüket arról is, hogy milyen hatása van a böngészőkben bekapcsolt do-not-track funkciónak, a hirdetésblokkolóknak, valamint milyen hatása lesz annak, amikor a legelterjedtebb böngészők elkezdik letiltani a harmadik fél cookie-k elhelyezését. Ami az utóbbit illeti, szó volt arról is, hogy ez megfelelő eszköz-e a felhasználók adatainak védelmének növelésére, vagy pedig inkább kontraproduktív lesz, mert a cookie-k helyett más, adott esetben kevésbé transzparens eszközöket fognak majd alkalmazni a személyre szabott hirdetések célba juttatása érdekében.

Az előadások prezentációi nyilvánosan elérhetők az IAB tagjai számára fenntartott – egyébként zártkörű – Dokumentumtárban.

Az IAB Hungary rendszeresen szervez találkozókat tagjai számára, hogy bemutassa a piaci folyamatokat, és a tagok az adott terület szakembereivel együtt megvitathassák az iparági tapasztalatokat.

A beszámoló eredetileg a 2020. március 10-én jelent meg az IAB Hungary honlapján.



Categories: Adatvédelem

Tags: , , , , , ,

Cookie consent
We use analytics cookies to help us understand if our website is working well and to learn what content is most useful to visitors. We also use some cookies which are essential to make our website work. You can accept or reject our analytic cookies (including the collection of associated data) and change your mind at any time. Find out more in our Cookie Notice.