Május 28.-a közeleg: tovább erősödő fogyasztói jogok

2022. május 28-tól több hazai fogyasztóvédelmi jogszabály is módosul a 2019. november 27-i 2019/2161 európai parlamenti és tanácsi irányelv (“Omnibusz-irányelv”) végrehajtása miatt. A Gazdasági Versenyhivatal megkezdte a piaci szereplők és a fogyasztók figyelmének felhívását az új szabályokra, amelyek az árfeltüntetésre, a promócióra, az akciós árakra, valamint a fogyasztói értékelések és vélemények megjelenítésére vonatkoznak.

A legfontosabb változások a következő jogszabályokban találhatók:

  • a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (“Fttv.”);
  • 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól (“Árrendelet”);
  • a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (“Fogyasztóvédelmi törvény”);
  • 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól (“B2C Kormányrendelet”).

1.       Az Fttv.:

Az Fttv.-be kerülő új rendelkezések alapján, amennyiben a fogyasztó olyan online piacot vagy összehasonlító weboldalt vesz igénybe, amely több kereskedő által kínált termékekre vonatkozó (kulcsszavak vagy kifejezések alapján történő) keresési funkciót biztosít, a fogyasztókat tájékoztatni kell a keresés eredményeként megjelenő termékek rangsorát meghatározó főbb paraméterekről (pl. ár, fogyasztói vélemények). Ezt a kötelezettséget nyilvánosan elérhető, közérthető nyelven megfogalmazott leírással kell biztosítani.

Emellett azon kereskedelmi gyakorlatok “feketelistája” is tovább bővül, amelyek minden további mérlegelés nélkül tisztességtelennek minősülnek. Ezek az esetek a következők:

  • a keresési eredmények megadása a fogyasztó online keresési lekérdezése alapján, anélkül, hogy egyértelműen felfednék a fizetett hirdetéseket vagy a kifejezetten a termékeknek a keresési eredmények közötti magasabb rangsorolását célzó fizetést: az új szabályok értelmében minden online platformnak világosan meg kell különböztetnie a fizetett keresési eredményeket a keresőmotor által biztosított “természetes” találatoktól (amelyeket egy kereskedő finanszírozása sem befolyásol);
  • rendezvényekre szóló jegyek viszonteladása fogyasztók részére, ha a kereskedő azokat automatizált eszközökkel vásárolta meg, hogy megkerülje az egy személy által megvásárolható jegyek számára vonatkozó korlátozásokat vagy a jegyvásárlásra alkalmazandó bármely más szabályt;
  • annak állítása, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, anélkül, hogy észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak;
  • a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások benyújtása, illetve más jogi vagy természetes személy megbízása ezzel, vagy fogyasztói értékelések vagy közösségi médiában történő ajánlások valótlan bemutatása.

2.       Az Árrendelet:

Az Árrendelet az Omnibusz Irányelv 2. cikkének (1) bekezdésében foglalt, az árcsökkentés bejelentése esetén követendő szabályokat teljesen implementálja. Az új szabályok szerint:

  • a vállalkozásnak az árcsökkentés bejelentésekor meg kell jelölnie az “eredeti árat”, ami az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig, de legalább harminc napig tartó időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti;
  • ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, az “eredeti ár” a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap;
  • ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor az “eredeti ár” az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.

Ezek a szabályok nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.

3.       A Fogyasztóvédelmi törvény:

A módosítások két területet érintenek:

  • a Fogyasztóvédelmi törvény tételesen meghatározza azokat a szempontokat, amelyeket a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén alkalmazandó szankciók meghatározásakor figyelembe kell venni; és
  • a Fogyasztóvédelmi törvény új bírsághatárokat vezet be az úgynevezett “kiterjedt jogsértés” esetén, amely a jogsértés helye mellett legalább két tagállamot érint.

4.       A B2C Kormányrendelet:

A B2C Kormányrendelet új fogyasztói jogokat biztosít az “ingyenes” digitális szolgáltatások esetében, és növeli az online piacok átláthatóságát. Az új szabályoknak megfelelően a fogyasztókat tájékoztatni kell a digitális szolgáltatások vásárlásakor arról, hogy a terméket kínáló harmadik fél kereskedő-e, és így az ügyletet fogyasztói jogokkal járó B2C szerződésnek kell-e tekinteni. Emellett a fogyasztóknak a szerződés megkötésétől számított 14 napon belül ugyanolyan joguk lesz elállni a szerződéstől vagy felmondani azt az olyan “ingyenes” szolgáltatások esetében is, ahol a fogyasztók személyes adataikat adják meg, de pénzbeli ellentételezésre nem kerül sor.

Összefoglalás

Az új szabályok alkalmazásával kapcsolatban rengeteg jogi és gyakorlati kérdés merül fel, például az, hogy az Árrendelet módosításai alkalmazandók lesznek-e a szolgáltatásokra vagy azokra a szolgáltatásokra, ahol az árakat nem lehet előre meghatározni. Az azonban biztos, hogy a már most is erős fogyasztói jogok 2022. május 28-tól tovább erősödnek, így a piaci szereplőknek úgy kell alakítaniuk kereskedelmi gyakorlatukat, hogy azok megfeleljenek az új előírásoknak, amelyre a GVH egy rövid tájékoztatóban külön felhívta a vállalkozások figyelmét.

Az Fttv.-t és a Fogyasztóvédelmi törvényt módosító törvény itt, az Árrendelet-et módosító miniszteri rendelet itt, a B2C Kormányrendelet-et módosító kormányrendelet pedig itt érhető el.

Szerzők:

dr. Kutai Gábor
szenior ügyvéd
gabor.kutai@twobirds.com

dr. Arányi Dániel
counsel
daniel.aranyi@twobirds.com

dr. Szopkó Rebeka
ügyvédjelölt
rebeka.szopko@twobirds.com



Categories: Versenyjog

Tags: , , , , , , , , ,