Közepes alára vizsgáztak a webshopok adatvédelemből

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Adatvédelmi Kommandó címmel adatvédelmi ellenőrzést tartott, amely – számunkra legalábbis – nem hozott meglepő eredményt. A vizsgált webshopok az iskolai érdemjegyekhez hasonló 1-től 5-ig tartó skálán közepes alá átlagot értek el, az összesített eredmény 2,56 volt, a legrosszabb “tanuló” 1-es, a legjobb 4,31-es értékelést kapott. A legrosszabb átlagot a hírlevélre való feliratkozás vizsgálata hozta.

A “razzia” célpontjai azok a webes felületek voltak, melyekkel az online környezetben böngészők, vásárlók gyakran találkoznak. A felmérés a karácsonyi időszakban zajlott, 2013. december 15. és 2014. január 15. között. 22 e-kereskedőcéget vizsgáltak, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb webshopok. Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló Program keretében zajlott, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés és az adatvédelmi tájékoztató mennyire felelnek meg a jogszabályoknak. Valamennyi terület összesített átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz.

A leggyakoribb típushibák voltak:

  1. A regisztráció kitöltésével automatikusan hírlevélre is feliratkozik a vásárló, ez azonban nem, vagy csak más felületen (pl. Általános Felhasználási Feltételek) derül ki, mert a regisztrációs lapon erre vonatkozóan figyelmeztetés nincs, így kifejezett, egyértelmű hozzájárulásra sincs lehetőség.
  2. Nincs utalás az adatfeldolgozóra, ami csak abban az esetben megfelelő, ha nincs adatfeldolgozó.
  3. A szolgáltató nem határozza meg az adatkezelés időtartamát.
  4. Nincs a regisztráció mellett tájékoztató szöveg, csak linkre kattintva (más felületen) érhető el részletes adatvédelmi tájékoztató.
  5. A hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan vélelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges (opt-out).

Ez eredményeket egy érdekes infografikán is összefoglalták (klikk a képre a nagyobb mérethez):

Adatvedelmi Kommando

Az infografikát és az eredményeket a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség engedélyével vettük át. Forrás: kreativ.online

dr. Halász Bálint
balint.halasz@twobirds.com
@balinthalasz
+36 1 799 2000



Categories: Adatvédelem

Tags: , , , , ,

Cookie consent
We use analytics cookies to help us understand if our website is working well and to learn what content is most useful to visitors. We also use some cookies which are essential to make our website work. You can accept or reject our analytic cookies (including the collection of associated data) and change your mind at any time. Find out more in our Cookie Notice.