Közepes alára vizsgáztak a webshopok adatvédelemből

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Adatvédelmi Kommandó címmel adatvédelmi ellenőrzést tartott, amely – számunkra legalábbis – nem hozott meglepő eredményt. A vizsgált webshopok az iskolai érdemjegyekhez hasonló 1-től 5-ig tartó skálán közepes alá átlagot értek el, az összesített eredmény 2,56 volt, a legrosszabb “tanuló” 1-es, a legjobb 4,31-es értékelést kapott. A legrosszabb átlagot a hírlevélre való feliratkozás vizsgálata hozta.

A “razzia” célpontjai azok a webes felületek voltak, melyekkel az online környezetben böngészők, vásárlók gyakran találkoznak. A felmérés a karácsonyi időszakban zajlott, 2013. december 15. és 2014. január 15. között. 22 e-kereskedőcéget vizsgáltak, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb webshopok. Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló Program keretében zajlott, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés és az adatvédelmi tájékoztató mennyire felelnek meg a jogszabályoknak. Valamennyi terület összesített átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz.

A leggyakoribb típushibák voltak:

  1. A regisztráció kitöltésével automatikusan hírlevélre is feliratkozik a vásárló, ez azonban nem, vagy csak más felületen (pl. Általános Felhasználási Feltételek) derül ki, mert a regisztrációs lapon erre vonatkozóan figyelmeztetés nincs, így kifejezett, egyértelmű hozzájárulásra sincs lehetőség.
  2. Nincs utalás az adatfeldolgozóra, ami csak abban az esetben megfelelő, ha nincs adatfeldolgozó.
  3. A szolgáltató nem határozza meg az adatkezelés időtartamát.
  4. Nincs a regisztráció mellett tájékoztató szöveg, csak linkre kattintva (más felületen) érhető el részletes adatvédelmi tájékoztató.
  5. A hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan vélelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges (opt-out).

Ez eredményeket egy érdekes infografikán is összefoglalták (klikk a képre a nagyobb mérethez):

Adatvedelmi Kommando

Az infografikát és az eredményeket a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség engedélyével vettük át. Forrás: kreativ.online

dr. Halász Bálint
balint.halasz@twobirds.com
@balinthalasz
+36 1 799 2000



Categories: Adatvédelem

Tags: , , , , ,